Nazovite nas: +385 1 6542 855
25. svibanj – Svjetski dan bolesti štitnjače

25. svibanj – Svjetski dan bolesti štitnjače

S ciljem podizanja svijesti o potrebi preventivnog pregleda i ranog otkrivanja bolesti štitnjače kako bi se izbjegle neugodne tegobe i opasne komplikacije, 25. svibanj se obilježava Svjetski dan bolesti štitnjače te Međunarodni dan svjesnosti o bolestima štitnjače.

O štitnjači

Štitnjača je mala žlijezda koja je smještena na vratu ispod Adamove jabučice. Ona u promjeru ima oko 5 cm, a nalazi se tik pod kožom. Sastoji se anatomski od dva režnja (lijevog i desnog), koji su povezani sa srednjim tanjim dijelom štitnjače koji zovemo, vrat štitnjače (isthmus), tako da ona nalikuje slovu H ili krilima. Svaka osoba je slučaj za sebe, no ipak se ukazuje na pet glavnih uzroka problema: loša prehrana, stres, genetika, trudnoća i menopauza. Za dijagnosticiranje bolesti štitnjače koriste se ultrazvuk štitnjače (kolor dopler ultrazvuk), odnosno cijelog vrata, zatim laboratorijski krvni testovi za otkrivanje rada štitnjače, ciljana punkcija štitnjače pod kontrolom ultrazvuka vidljivih čvorova u štitnjači i scintigrafija štitnjače.

--titja--a

Problemi sa štitnjačom mogu biti od malih povećanja štitnjače, koji ne zahtijevaju tretman, do po život opasnih tumora. Najčešći problemi sa štitnjačom uključuju abnormalnu proizvodnju hormona. Previše hormona štitnjače dovodi do stanja koje se naziva hipertireoza, a premalo hormona do hipotireoze. Bolesti štitnjače predstavljaju jedan od najraširenijih javnozdravstvenih problema koji zahvaća značajan dio populacije u generativnoj i najproduktivnijoj dobi, osobito žene. Pogađaju milijune ljudi širom svijeta, utječu na svakodnevni život i aktivnosti, uzrok su značajnih poremećaja zdravstvenog stanja i smanjuju kvalitetu života. Svaka treća žena ima čvor u štitnjači, svaka deseta žena pati od nekog od poremećaja štitnjače pa je hipotireoza danas najčešći poremećaj funkcije štitnjače.

Prehrana

Ritam hranjenja  važno je prilagoditi vlastitom bioritmu, a u prehranu uvesti namirnice bogate nutrijentima koji potiču sintezu i pretvorbu hormona štitnjače, poput joda, selena, željeza, cinka i omega masnih kiselina.

Namirnice koje biste svakako trebali uključiti u svoju prehranu, ujedno pogoduju funkciji štitnjače su: mrkva, špinat, marelice, šparoge, maslinovo ulje, avokado, sjemenke suncokreta, cjelovite žitarice, banane i riblje ulje. Namirnice čiji bi unos trebalo smanjiti zbog mogućnosti ometanja apsorpcije joda su: kupus, kelj, brokula, gorušica (senf), lima grah, sjemenke lana, slatki krumpir, kikiriki i proizvodi od soje. Nemojte ih u potpunosti izbaciti već ograničite unos na 2 do 3 puta tjedno. Izbjegavajte šećer, gluten, kvasac, kravlje mlijeko i sve procesuirane namirnice. Izbjegavajte pića bogata kofeinom (kava, neki čajevi) te stimulanse kao što su pušenje i alkohol. Povećajte unos prehrambenih vlakana jer su osobe oboljele od hipotireoze sklone slabijoj probavi i konstipaciji (zatvoru).

Tjelesna aktivnost

Vježbanje je neophodno za ubrzavanje metabolizma i pomoć pri mršavljenju. Posebno obratite pažnju da treninzi ne budu prenaporni, bitno je vježbati do maksimalno 70% pune snage. Sve iznad toga je preveliki napor, izazvat će dodatno iscrpljivanje organizma. Krenite s laganim vježbama, šetnjom, nordijskim hodanjem, vožnjom bicikla, aerobikom, jogom te polako povećavajte vlastitu izdržljivost i snagu. Preporučuje se 30 do 45 minuta dnevno tjelovježbe.

Stres – okidač štitnjače

Neučinkoviti načini s kojima često pokušavamo smanjiti posljedice stresa (prejedanja, prekomjerno pijenje kave, redovite konzumacije alkohola i nikotina) ne samo da ne rješavaju neravnotežu kortizola nego stvaraju dodatne zdravstvene probleme. Kortizol je hormon koji nadzire našu glad, probavu, krvni tlak, budnost i san, tjelesnu aktivnost i kapacitet za nošenje sa stresom. Iako ne možemo izbjeći stresne situacije, važno je razviti dobre načine suočavanja sa stresom, kako bismo umanjili negativne učinke stresa na organizam. Jedan od najboljih načina redukcije stresa je redovita primjena tjelesne aktivnosti i adekvatnih vježbi opuštanja. Važno je i dovoljno spavati, dovoljno vremena posvećivati sebi i svojim potrebama te slušati poruke koje nam šalje tijelo – ne tjerajte ga preko granica izdržljivosti. Odredite vrijeme koje će biti posvećeno samo vama, ispunjeno aktivnostima, koje će vas relaksirati te ispuniti pozitivnim emocijama i mislima. Promijenite perspektivu i bit ćete u mogućnosti drugačije pristupiti rješavanju problema.

Inicijator obilježavanja Svjetskog dana bolesti štitnjače je Svjetska asocijacija udruga za bolesti štitnjače (Thyroid Federation International). Tjedan svjesnosti o bolestima štitnjače u Hrvatskoj započeo je 21. svibnja 2016. godine javnozdravstvenom akcijom na Trgu Petra Preradovića (Cvjetnom trgu).

Dovedite organizam u stanje ravnoteže i vaša će vam štitnjača biti zahvalna!

Leave a Reply

WordPress spam blocked by CleanTalk.

Ovo je testna verzija trgovine i kupovina još nije moguća. Otkaži