Nazovite nas: +385 1 6542 855
Omraženi hormon – kortizol

Omraženi hormon – kortizol

Kortizol sudjeluje u regulaciji metabolizma ugljikohidrata, masti i proteina, ima ulogu pri stresu i upali te u različitoj mjeri djeluje na brojne organske sustave u ljudskom tijelu. Kortizol se izlučuje kao odgovor na lučenje adrenokortikotropnog hormona  iz hipofize te na psihički ili fizički stres, stoga se često naziva hormonom stresa.

Povišeni kortizol

Kada je kortizol kronično povišen nastaje problem, naše tijelo stalno dobiva signal da je u opasnosti te se pokreće niz obrambenih mehanizama na biokemijskoj razini što dovodi u konačnici do neželjenih posljedica visoke razine kortizola:

  • povećanje glukoze u krvi,
  • povišen krvni tlak,
  • poremećen rad štitnjače,
  • lupanje srca,
  • poremećaj menstrualnog ciklusa kod žena,
  • pretilost (nakupljanja masnih naslaga oko struka),
  • snižavanje razine testosterona,
  • smanjenje količine mišićnog tkiva,
  • poremećaj raspoloženja, depresija…

Osoba koja pati od visoke razine kortizola, osjeća pojačanu glad, želju za slatkim i slanim, ne može se opustiti, osjećaj unutarnjeg nemira, euforičnost, anksioznost, nesanicu, buđenje noću i znojenje. Tu su i misli koje neprestano naviru, iracionalni strahovi te osjećaj stalne “nabrijanosti”.

Niska razina kortizola

Niska razina kortizola posljedica je dugoročne povišene razine kortizola i zadnja je faza rada preopterećenog sustava za regulaciju stresa. Organizam se iscrpljuje.

Među posljedicama niske razine kortizola nailazimo na probleme s elektrolitima, fibromijalgijom, sindromom kroničnog umora, gubitak koštane mase i moguće frakture te sindrom izgaranja.

Kako preventirati?

U današnjem stilu života je potrebno pronaći adekvatnu harmoniju između obveza poslovnih, obiteljskih, raznih želja te svojih realnih mogućnosti. Nastojati koliko je god moguće naći vremena za relaksaciju, pravilnu prehranu, fizičku aktivnost, dovoljno sna, druženje s dragim ljudima, smanjiti unos psihostimulansa poput alkohola, kofeina i drugih sredstava što „održavaju budnost“. Također folna kiselina, vitamin B5, vitamin C i riblje ulje mogu smanjiti nivo kortizola povećanog stresom, a mogu se naći u hrani poput ribe, mahunarkama, integralnim žitaricama, sjemenu suncokreta, voću i povrću.

Leave a Reply

WordPress spam blocked by CleanTalk.

Ovo je testna verzija trgovine i kupovina još nije moguća. Otkaži