Kategorije proizvoda
01 2222 000
0 kom
Početna Novosti Zdravo spavanje – preduvjet sretnog života

Zdravo spavanje – preduvjet sretnog života

Trećinu svakog dana provodimo spavajući, a spavanje značajno utječe na naše dnevne aktivnosti – zdravlje, energiju, apetit, emocionalnu ravnotežu... Zdravi san bitan je faktor kvalitetne svakodnevice te zdravog i sretnog života. Spavate li kvalitetno ili biste, uz malo truda, mogli i bolje?

23. veljača 2021.

U životu svakog čovjeka jedna od najvažnijih stvari je – dobro se naspavati! Kvalitetan san čisti organizam od toksina, obnavlja energiju i bitan je faktor dobrog mentalnog i emocionalnog stanja, regulacije apetita, te zdravlja općenito.


Kroničan nedostatak sna može uzrokovati razne poremećaje i zdravstvene probleme kao što su depresija, visoki krvni tlak, dijabetes, gubitak libida, loša koncentracija i pamćenje, nervoza, pretilost, prerano starenje itd. Zato provjerite što sve utječe na kvalitetu sna?

Spavaća soba – mračna, tiha i ugodna

Spavaću sobu prije spavanja zamračite kako vam svjetlost ne bi remetila san. Ako noću odlazite na WC, koristite samo lampice ili prigušeno svjetlo. Isto tako, nastojte održavati određenu temperaturu sobe. Prehladna ili pretopla prostorija ometat će kvalitetu sna i uzrokovati česta buđenja. Većina ljudi najbolje spava na temperaturi između 18 i 20 stupnjeva Celzija. Ukoliko ne možete spriječiti noćnu buku jer živite u blizini većih prometnica ili vam susjedov pas laje pod uho, koristite čepiće za uši.

Trećinu života provodimo – u krevetu, pa…

Da bismo se kvalitetno naspavali izbor madraca i jastuka ne smijemo prepuštati slučaju. Iznimno je važno imati ugodan madrac i jastuk koji dozvoljava vašoj kralježnici da ostane u neutralnom položaju. Budite li se ujutro s bolnim ili zakočenim vratom, leđima i ramenima, razmislite o kupnji kvalitetnog ortopedskog jastuka, koji smanjuje pritisak vratne kralježnice i poboljšava cirkulaciju. Dobar jastuk može vam promijeniti život!
Posteljinu bi trebalo prati idealno svaka dva tjedna ili po potrebi i češće, ukoliko se jače znojite, a poplune i jastuke preporučuje se prati dva puta godišnje na temperaturi od 60 stupnjeva, koja ubija grinje.

U kakvom položaju je najbolje spavati?

Svatko ima neki omiljeni položaj u kojem zaspi, a stručnjaci kažu da je zdravije spavati na leđima ili na boku umjesto na trbuhu. Taj položaj, naime, može uzrokovati bolove u vratu i donjem dijelu leđa, a nezahvalan je i za poziciju unutarnjih organa.

Kako hrana i piće utječu na san

Prije spavanja izbjegavajte kofeinske napitke ili hranu koja sadrži kofein kao što su kava, crni ili zeleni čaj, coca cola, tamna čokolada. Istraživanja, naime, pokazuju da konzumiranje kofeina čak do 6 sati prije spavanja može značajno narušiti kvalitetu sna. Prije spavanja treba izbjegavati i crno vino, jake začine te jednostavne ugljihohidrate – posebno šećer - koji uzrokuje nestabilnost glukoze u krvi čime ne samo da ometa san već i skraćuje vrijeme koje noću provodite u dubokom snu (delta valovima), važnom za odmor i obnovu organizma.
Hranjivi sastojci koji pomažu da lakše utonemo u san i kvalitetnije spavamo su DHA kiselina (nalazi se u omega-3 masnoj kiselini), vitamin B, selen, fosfor i kalij, pa se navečer preporučuje konzumirati ribu, orašaste plodove, banane, višnje, kivi i dr. Za večeru je svakako treba jesti laganiju hranu, složene ugljikohidrate u obliku povrća uz proteine i zdrave masnoće.

Tjelovježba poboljšava kvalitetu sna

Redovita tjelovježba može vidljivo poboljšati kvalitetu sna. Kretanje će vam pomoći na samo da lakše zaspite već i da povećate vrijeme dubokog, obnavljujućeg sna. Pritom pripazite da vježbanje planirate barem tri sata prije odlaska na spavanje, osim ako nije riječ o laganim jogijskim vježbama ili istezanju.

I rutina i vrijeme spavanja su bitni

Ako svaki dan odlazite na spavanje u približno isto vrijeme i isto tako se i budite, pomoći ćete si da lakše zaspite, bolje spavate i lakše se probudite te ćete izbjeći stres organizma koji se događa kod čestih promjena satnica spavanja. Vikendi mogu biti problematični jer znaju omesti redoviti raspored odlaska na spavanje i tako poremetiti interni tjelesni sat koji se brine za najbolju kvalitetu sna. Također, izbjegavajte poslijepodnevno drijemanje iza 15 sati i skratite drijemež na maksimalno pola sata.
A kakva rutina spavanja bi bila idealna? Prema ljudskom biološkom satu, tijelo će nam se najbolje odmoriti i obnoviti spavamo li između 22 i 6 sati.

Koliko sna nam je uopće potrebno?

Ljudska potreba za spavanje se tijekom godina mijenja, ali se kod odraslih osoba nikad ne preporučuje manje od 7 sati. Zanimljivo je da neki ljudi cijeli život trebaju više sna od drugih, a to je vidljivo već u dječjoj dobi. Preporuke su: od 0 do 3 mjeseci: 14 - 17 sati, od 4 do 11 mjeseci: 12 – 15 sati, od 1 do 2 godine: 11 – 14 sati, od 3 do 5 godina: 10 do 13 sati, od 6 do 13 godina: 9 – 11 sati, od 14 do 17 godina: 8 do 10 sati, od 18 do 64 godine: 7 – 9 sati, više od 65 godina: 7 – 8 sati.
Naravno, nismo jedini na planetu. Interesantno je znati koliko sna je potrebno životinjama. Neke spavaju skoro cijeli dan, dok neke jedva i nekoliko sati. Izdvajamo nekoliko: pas 12 – 14 sati, mačka 15 sati, konj 3 sata, čimpanza: 9 sati, slon 4 sata, žirafa 2 sata, jež 10 sati.

 

 

Komentari (0)
Vaše mišljenje nam je važno.

Vaš email neće biti objavljen i koristit će se samo u svrhu odgovaranja na Vaš komentar.
Nema komentara.
Newsletter
Ne propustite naše posebne pogodnosti, akcije i uštede. Pretplatite se na naš newsletter i ostvarite 10% popusta.

Newsletterom vam šaljemo:

  • Posebne pogodnosti
  • Akcije i uštede
  • Najnovije obavijesti
  • Savjete stručnjaka